Ya Allah

Antara NASIB & TAKDIR adalah sesuatu yang lebih kurang sama. MEREKA akan berubah hanya dengan DOA kita & dengan KeizinanNya

Monday, January 19, 2015

D Day...2nd (8th January)

Subuh di sini dalam pkl 6pagi gitu..lps siap semua (berdandan n bersarapan) kami start gerak dalam pkl 7.30 pagi sbb nak pi banyak tmpt harini..so, 1st place is Gyeongbok Palace. Since we all will go to many palaces, terus saja beli combination ticket 10000won.. Masa sampai sini dr subway, pelik gak kenapa kami tak jumpa pintu gerbang? rupanya kalau naik subway dia akan stop by tengah2 pintu masuk n tiket masuk...masa sibuk ambik gambau, dgr bunyi gendang2 tu mesti changing guard..rasa mcm nak tgk tapi disebabkan kami akan melawat palace lain so kami abaikan je..
Suhu masa tu dalam 1c kot..mmg sejuk tapi xsesejuk mlm td smpi -6..tapi mcm dah start sejuk tulang2ku..kami meneruskan mengelilingi palace yg besar tu..dahlah jarak2 bangunan tu, gile jauh nak menapak..hadeh...semangat ku terus hilang bila hingusan ku menjadik2.. asalnya aku nak cari gak kat mana YooChun tinggalkan scroll utk Han JiMin tu (Rooftop Prince) tapi disbbkan kesejukan yg melampau aku terus xde mood..ingt nk bergambar sakan tapi...
Dalam dok pusing nk cr jln keluar, tetiba nmpk national folk museum..apalagi terus masuklah kami sbb nak memanaskan badan jap..comel sesangat anak korean nih!
sakit kaki plak rasa time tu..dalam setengah jam gak kami dalam tu dok panaskan badan dan niat time tu mmg nk terus kuar..tapi abg kelly ni nak pi tgk Chawadae tu..nasib baik dah dkt sikit dr muzium ni...ingatkan boleh masuk, tapi tak jumpa entrance nya...so, kami lalu persisiran jalan je...kereta goverment servant derang mmg superb..semua hitam n berkilat..hahaha..tgh dok ambik gambar, aku kena sound dgn oppa police psl kaki aku kuar dr pedestrian..cess, ingtkan knp..the law said pedestrian is pedestrian, the road is for cars..huhu..
The next destination is Bukchon Hanok Village yg mana aku mmg xnk pi psl buang masa kat sana. lebih kurang sama mcm Gamchon Village kt Busan tu..penat kaki je jalan..dalam itineary pun mmg xde sbb aku xnk pi..tp abg tu dh research nk pi gak...bkn ada apa2 pun...rumah orang2 korea yg mmg tinggal kt situ mengekalkan design lama jek..tp sbb dia nk pi, aku ikutkan je.nasib baik masa xpack lg..mcm biasa lah, sejuk sgt kan..cari kopi lah..kali ni abg tu belanja je..mkin sbb dia tgk muka aku mcm xnk minum..tak sangka coffee house ni milik producer The Baker Kim Tak Gu cite yg pnh femes ketika dahulu di KBS World.. sempat gak bergambar..huhu..
Sbnrnya kami xabes ronda pun psl dah malas nak cari spot2 dlm peta, terus skip n terus pi insadong..muka kejakunan
dalam nak cari insadong yg jual craffy stuff tu, takjumpa2 gak sbb exit 6 jauh ke sana..akhirnya give up malas nak cari..terus ambik train balik GH..lps solat n makan kat GH, kami terus ke Ehwa Uni dalam pkl 4.50..nak pi situ, student baru kuar..mcm kambing kuar kandang plak..time tu lebih kurang pkl 5 kot. Agak gelap..jalan2 je kat situ..
kak lami sempat sambar trench kot..aku nk cari boot tapi xjumpa yg berkenan dihati..so jln jelah sampai ke sinchon..ikutkan hati nak je jalan ke GH tapi tak jumpa bangunan Hyundai tu..kebetulan jumpa Sinchon line, terus balik..kaki ku dah masak...huwaaaaa..mcmana sakit kaki pun, gigih gak turun bwh nak mkn mlm...malam tu aku dapat rakan dorm dari Busan..yg sorang susah sikit senyum..yg sorang lg sng senyum..mkin ramah tp xjd nk ramah disebabkan kekangan bahasa..mood aku nk ckp korea pun xsemekar spt di Malaysia bila sampai sini..kihkihkih

No comments :